Lisa Strandbergs andra år på måleri

DSC03468— Ibland kan det vara bra att få en blick utifrån och en möjlighet att ventilera det man håller på med. Det är nog framför allt i samtalen med mina handledare och klasskamrater som jag utvecklas mest, säger Lisa Strandberg.

Hon går måleri årkurs 2 och har tidigare läst bland annat socialantropologi, idéhistoria och drama, samt gått ett år på folkhögskola med bild och form.

— En stor skillnad mot andra skolformer är att ingen bestämmer vad du ska kunna när du går ut härifrån. Du väljer själv vilken väg du ska ta.

Studielånsåren räckte inte till, så jämsides med att gå på GK läser Lisa en universitetskurs i socialpsykologi på distans.

— Det funkar bra för mig att läsa parallellt, studierna kompletterar konstutbildningen och berikar det konstnärliga arbetet.