Rune Lindblad

Rune Lindblad,  var lärare i grafik på dåvarande Hovedskous Målarskola 1966-68, uppmärksammas nu med en programserie på två dagar av 3:e våningen.28 -29 januari

Läs 3:e våningens utskick här nedan.

Rune Lindblad – en pionjär inom ljudkonsten

Programserie över två dagar
28 & 29 januari 2017

En tvådagars programserie om Rune Lindblad, en av våra stora pionjärer inom ny musik. I Försökshallen presenteras hans bildkonst och musikaliska verk i en pop-up utställning och två konserter. Detta för att uppmärksamma att det i år är sextio år sedan den första konserten med elektronisk musik hölls i Göteborg, där Rune deltog med opus 1, Party. Programmet presenteras av Runes elev och kollega Max Käck.

Rune Lindblad har skapat över tvåhundra ljudkompositioner av stor originalitet och är en av våra mest produktiva elektronmusik-tonsättare. Han kommit att influera många nutida uttryck inom scenen för samtida konstmusik. Kom och få en unik inblick i hans arbete!

Rune började som bildkonstnär, men kom tidigt att förstå att världen av konkreta och elektroniska ljud var en outsinlig källa för konstnärliga uttryck.

”En morgon 1955 upplevde Rune något som kom att ändra hans konstnärliga inriktning. Efter en glad kväll med konstnärsvänner övermannades han av trötthet på väg genom Slottsskogen och lade sig att vila i backen vid Björngårdsvillan. När han vaknade var verksamheten i full gång i Björngårdsvillans restaurang och naturens ljud blandades med ljuden från servering och kök. I den yrvakne Runes medvetande förstärktes och blandades ljuden till något som frigjorde sig från sina källor och fick ett liv i sig självt. Där och då uppstod tanken att man kunde skapa konst med ljud.”

Datum:

28 januari kl 14.00-16.00 Program 1

29 januari kl 14.00-16.00 Program 2

Biljetter:

60 kr en dag. 100 kr båda dagarna.
Förhandsboka på
bokning@3vaningen.se eller bokningstelefon 0702-721771.