Workshop och utställning på Hammarkullen Konsthall

4’ 33 – ingenting att se

Med Thomas Wiczak, Joakim Stampe, Elin Wikström och deltagare från Göteborgs Konstskola och Angereds Folkhögskola och gästkonstnärerna: Anna Carlsson, Camilla Johansson, Eric Magassa, Camilla Johansson,  Katti Lundh, Denis Romanovski och Monique Wernham.

Hur undersöker konstnärer offentliga rum med gatukonst, performance och interventioner? Platsen vi arbetar med är Hammarkullen Station. Utifrån en workshop situation, där deltagarna från Göteborgs Konstskola och Hammarkullen Konsthall och konstutbildningarna på Angereds Folkhögskola får prova på olika metoder och testa egna idéer, kommer verken att utföras oväntat och oannonserat – inte på bestämda tider. Händelserna kommer att dokumenteras och ett urval att publiceras i sociala medier under processens gång. Syftet är att skapa temporära möten mellan konsten, platsen och publiken.

Hammarkullen Konsthall nyöppnade i januari 2015 med en utställning av Anna Wieselgren. Händelserna i 4’ 33 – ingenting att se är konsthallens andra utställning och pågår 6 mars – 17 april. Titeln är från en av övningarna i workshopen som tar utgångspunkt från kompositören John Cages verk 4’33 där inget hörs.

Välkommen till pressträff fredag 6 mars kl 17 i Hammarkullen Konsthall. Vi berättar om idé, upplägg och vad vi gjort hittills.

Thomas Wiczak är baserad i Göteborg och Berlin. Född 1979 i Östtyskland. Utbildad på Kunsthochschule Weissensee-Berlin 2005 – 10. Arbetar med gatukonst, performance, musik, fotografi och scenografi. Mer info om Wiczak: www.thomas-wiczak.com

Elin Wikström är född 1965 i Karlskrona. Utbildad på Östra Grevie Folkhögskola, linjen för fri konst 1984 – 86 och Konsthögskolan Valand 1987 – 92. Arbetar med performance, interventioner och deltagardrivna projekt. Sedan 2012 rektor vid Göteborgs Konstskola.

Joakim Stampe är född 1959, bor och verkar i Göteborg. Har sedan 90-talet varit engagerad i gatumåleri och street art och skapat hundratals performance-verk, både i offentliga rum och utställningsrum. Undervisar på Folkhögskolan i Angereds estetiska kurser.

Göteborgs Konstskola är en ung aktör med legendarisk historia. Våra utbildningar är för dej som vill bli konstnär, ha ett kreativt yrke eller starta eget företag inom konst och kultur: www.gbgkonstskola.se

Angereds Folkhögskola vill inspirera till kritiskt tänkande, samhällsengagemang och internationell solidaritet. Öppnar dörrar till utbildning och arbete genom ämnesövergripande studier och kurser i estetiska ämnen: www.fia-angered.se

Kontaktpersoner:

Elin Wikström, epost: elin.wikstrom@gbgkonstskola.se

Mobil: 0708 381958

Rakel Heed Styffe, kulturkonsulent, Kultur och Ungdom, epost: rakel@kulturungdom.se

Mobil: 0739 – 127043

4´33 - grey in steps kopia 900, II