Konstnärlig Idégestaltning

1 år, 10 platser

Konstnärlig Idégestaltning vänder sig till dig som vill ha tid i egen ateljé för att fördjupa dig i ett konstnärligt projekt. Du utvecklar ditt konstnärliga språk med stöd av individuell handledning och gruppseminarier. Samtidigt som du fördjupar ditt eget arbete är du en aktiv del av gruppens gemensamma utbyte och bidrar till var och ens process. Du stärker gestaltningsförmågan, din kreativa process, utvecklar förmågan att ge och ta emot feedback i grupp, praktisk och teoretisk kompetens samt får ansökningsstöd inför högskolestudier

Utbildningen består av ateljéarbete med individuell handledning, gruppseminarier, workshops, föreläsningar och studiebesök. Seminarier arrangeras en gång i månaden där studentgruppen, lärare eller gästlärare diskuterar tematik, specifika arbeten eller den konstnärliga processen. Individuell handledning sker varje vecka där du har en lärare som följer ditt projekt, vissa veckor görs rotation av handledare så du får möjlighet att träffa olika lärare.

Du har tillgång till egen ateljé kl 8.30 – 23 på vardagar, helger och lov kl 10 – 23. Skolans verkstäder är öppna även för studerande på Konstnärlig Idégestaltning efter överenskommelse med lärare. Varje vecka har du möjlighet att delta i skolans tecknings/kroki undervisning samt gå på föreläsningar av inbjudna gäster som berättar om allt från spännande samtidskonst till epoker inom konsthistoria.

Vårterminen avslutas med en separat examensutställning för Konstnärlig idégestaltning, senast på Galleri Konstepidemin.

Två gånger per år gör hela skolan studieresor där vi besöker Biennaler, konsthögskolor, gallerier, konsthallar och museer. Vi har bland annat varit i Wien, Berlin, Biennalen i Venedig, Documenta i Kassel, Paris, Amsterdam och Oslo.

Du söker till Konstnärlig idégestaltning med arbetsprover och ett eget formulerat projekt inom det område du vill utveckla t ex inom måleri, grafik, fotografi, video, ljud, skulptur, installation, performance. Många som söker till utbildningen har studerat konst på en eftergymnasial konstutbildning motsvarande Göteborgs Konstskola eller högskola.

Handledare

Ea Ten Kate, Tom Bogaard, Pia Mauno, Pia König,  Peter Eccher, Martin Solymar, Johan Malmström och Katarina Elvira Gudrunsdotter.

Stipendier

Varje år söker skolan ut ett stipendium på 10 000 kr från Theodor och Hanne Mannheimers fond till en student på utbildningen Konstnärlig Idégestaltning.