Konstnärlig grundutbildning i Grafik

2 år, 16 platser

Grafikutbildningen lär ut en rad olika grafiska metoder: litografi, torrnål, etsning, koppargravyr och träsnitt men även tekniker som screentryck och andra foto och datorbaserade tekniker. Vi följer utvecklingen av nya grafiska metoder och nya media och sätter dem i relation till den traditionella grafiken.
Ämnen som färg och form, bildanalys, datorn som konstnärligt redskap, samt konsthistoria och konstteori är inflätade i undervisningen. Områden som Artist Books utforskas och studiebesök görs på verkstäder även utanför skolan.

Parallellt med tillämpning av kunskaper och färdigheter lägger utbildningen stort fokus vid att odla ett eget konstnärligt uttryck. Du får även introduktion till fotodokumentation, photoshop och skolans mediarum.

Som andraårselev arbetar du i längre sammanhängande perioder med kurser och egna självständigt formulerade projekt och har mer tid åt att utforska andra konstnärliga tekniska, praktiska metoder och områden. Du övar upp färdigheter och självständighet i ditt arbete och får insikter i kreativa processer och problemlösning. Du lär dig att dokumentera, presentera och ställa ut ditt arbete. Du ges stöd i att sammanställa en portfolio och i ansökningsprocessen till konstnärliga högskolor i Sverige och utomlands.

I utbildningen ingår kurser, handledning, självstudier, konstnärspresentationer, workshops och föreläsningar. Kurserna hålls av utbildningens lärare och inbjudna gästlärare. Du får orientering i aktuella frågeställningar i samtidskonsten, kunskaper i konstteori och historia och vidgad förståelse av konstens kritiska potential.

Varje vecka får du utveckla dina kunskaper inom teckning / kroki och tar del av intressanta föreläsningar av inbjudna gäster som berättar om allt från spännande samtidskonst till epoker inom konsthistoria.

Du kan arbeta i verkstäder och ateljéer kl 8.30 – 23 på vardagar, helger och lov kl 10 – 23. Skolans övriga verkstäder är öppna för grafikstudenter efter överenskommelse med lärare.

Två gånger per år gör hela skolan studieresor där vi besöker Biennaler, konsthögskolor, gallerier, konsthallar och museer. Vi har varit i ibland annat Wien, Berlin, Biennalen i Venedig, Documenta i Kassel, Paris, Amsterdam och Oslo.

Lärare

Peter Eccher och Ea ten Kate.

Stipendier

Varje år söker skolan ut ett stipendium på 10 000 kr från Theodor och Hanne Mannheimers fond till en student på utbildningen Grafik, årskurs två.