Konstnärlig grundutbildning i Måleri

Gå direkt till Ansökningssidan!

2 år, 32 platser

Utbildningen är för dig som vill gå en grundläggande konstutbildning i bild och form med inriktning måleri. Under det första året jobbar du i skolans stora målarsal med material-, färg-, form- och kompositionslära. Du får kunskaper inom modell- och stillebenmåleri, modellteckning och bildanalys.

Kollektivt måleri

Områden som kropp och rum, konstruktion, collage, komposition, rörelse, porträtt och det offentliga rummet utforskas. Parallellt med tillämpning av kunskaper och färdigheter lägger utbildningen stort fokus vid att odla ett eget konstnärligt uttryck. Du får även introduktion till fotodokumentation, photoshop och skolans mediarum.

Under det andra året har du egen ateljéplats och arbetar i längre sammanhängande perioder med gestaltande uppgifter och egna självständigt formulerade projekt.
Du övar upp färdigheter och självständighet i ditt arbete och får insikter i kreativa processer och problemlösning.
Du får gestaltningsuppgifter utifrån plats, identitet, rörlig bild, performativitet samt fördjupning och utmaning i det egna arbetet.
Du lär dig att dokumentera, presentera och ställa ut ditt arbete.
Du ges stöd i att sammanställa en portfolio och i ansökningsprocessen till konstnärliga högskolor i Sverige och utomlands.

I utbildningen ingår kurser, handledning, självstudier, konstnärspresentationer, workshops och föreläsningar. Kurserna hålls av utbildningens lärare och inbjudna gästlärare. Du får orientering i aktuella frågeställningar i samtidskonsten, kunskaper i konstteori och historia och vidgad förståelse av konstens kritiska potential.

Varje vecka får du utveckla dina kunskaper inom teckning / kroki och tar del av intressanta föreläsningar av inbjudna gäster som berättar om allt från spännande samtidskonst till epoker inom konsthistoria.

Du kan arbeta i ateljéer kl 8.30 – 23 på vardagar, helger och lov kl 10 – 23. Skolans övriga verkstäder är öppna för måleristudenter efter överenskommelse med lärare.

Två gånger per år gör hela skolan studieresor där vi besöker Biennaler, konsthögskolor, gallerier, konsthallar och museer. Vi har varit i ibland annat Wien, Berlin, Biennalen i Venedig, Documenta i Kassel, Paris, Amsterdam och Oslo.

Lärare

Tom Bogaard, Pia Mauno och Martin Solymar.

Stipendier

Varje år söker skolan ut ett stipendium på 10 000 kr från Thedor och Hanne Mannheimers fonder till en student på utbildningen Måleri, årskurs två.