Historia

1943 flydde den danske konstnären och motståndsmannen Börje Hovedskou från det av nazisterna okuperade Danmark. Två år senare startade han Hovedskous målarskola i en liten våning på Haga Nygata 4 i Göteborg.

Efter Börges bortgång 1966 övertog Brita Larson skolan. Under hennes ledning utvecklades verksamheten och efter mer än 30 års intensivt arbete räknas skolan idag som en av Sveriges främsta högskoleförberedande utbildningar.

Tv .Brita Larson, skolchef på Hovedskous målarskola från 1966. Th. Skolan på Järntorget mellan 1978- 1988
Skolan sedan 1988 på Första Långgatan 10

Många nu framgångsrika konstnärer har fått sin grundutbildning här.
 Cajsa von Zeipel, Nathalie Djurberg, Bianca Maria Barmen, Annika Lundgren, Helene Billgren, Charlotte Gyllenhammar, Pål Hollender, Maria Lindberg, Ann-Sofie Sidén, Jörgen Svensson, Pål Svensson är några av namnen.

Hösten 2000 bytte Hovedskous målarskola namn till Göteborgs Konstskola och med Peter Backhaus som ny rektor tog skolan steget från en traditionell målarskola till att bli en modern konstskola där nya tekniker och metoder blev lika självklara som de beprövade. När Peter Backhaus 2014 gick i pension tillträdde Katarina Elvira Gudrunsdotter som verksamhetsansvarig och tillsammans med skolans välmeriterade medarbetare har arbetet att värna om skolans konstnärliga arv och samtidigt öppna upp dörrar till förnyelse fortsatt.

Skolan har historiskt ägts och drivits av konstnärer tillsammans med lärare som är aktivt utövande konstnärer i nära kontakt med den samtida konstscenen.