Vi har tre konstnärliga grundutbildningar

• Konstnärlig grundutbildning i Skulptur  2 år

• Konstnärlig grundutbildning i Grafik  2 år

• Konstnärlig grundutbildning i Måleri 2 år

Utbildningarna ger rätt till studiemedel på nivå A3 (folkhögskola, Gymnasiet och Komvux). Ansökan sker endast via vår ansökningssida.

Ansökningstider

Nästa ansökningsomgång är våren 2025

Antagningskrav

Konstnärlig erfarenhet skall styrkas med arbetsprover. Stor omsorg och ett omfattande arbete läggs ner på urvalet till studieplatserna. Kvalitet och variation i fråga om konstnärlig inriktning är vägledande.

Instruktioner för arbetsprover

Arbetsproverna ska vara sammanlagt 8 till16 stycken varav hälften teckningar och hälften arbeten i valfri storlek och teknik dokumenterade med fotografi.

Det finns även möjlighet att ladda upp digitalt material som film, ljud etc. på vår ansökningssida.

Utbildningarna Grundutbildning i grafik och Grundutbildning i skulptur kan sökas utan tidigare erfarenhet av trycktekniker och tredimensionellt arbete. Dessa söks då enbart med teckningar .

Första och andrahandsval

Alla grundutbildningar kan sökas i första eller andra hand. Du behöver inga särskilda arbetsprover för dina andrahandsval.

Bedömning

Ansökningsmaterialet bedöms av en jury.
Skriftliga besked lämnas alla sökande när resultatet av intagningen är klar.

Terminsavgift

Terminsavgiften är 14 500 kr. Betalas vid terminsstart eller när studiemedel erhållits. Skolan tillhandahåller övningsmaterial i viss utsträckning. Utbildningen är studiemedels berättigad på nivå A3 ( Gymnasienivå för CSN) . Även merkostnadslån till skolavgifter och studieresor kan sökas.

Välkommen in med din ansökan

Om du har frågor, hör gärna av dej till skolan, info@gbgkonstskola.se, vårt kontaktformulär eller telefon 031 – 14 80 61.