Konstnärlig grundutbildning i Skulptur

2 år, 16 platser

Utbildningen är för dig som vill gå en grundläggande konstutbildning med inriktning skulptur. Traditionellt sett är skulptur ett tredimensionellt konstverk tillverkat av beständiga material för tid och evighet. Idag har skulpturbegreppet utvidgats till att täcka konstverk som förhåller sig till rummet, staden och landskapet.

Under det första året jobbar du dig in i den tredje dimensionen, från yta till objekt från kropp till rum. Du introduceras till skolans verkstäder och utforskar olika material (tex gips, lera, papier maché, silicon, allginat), tekniker och uttryckssätt, samtidigt som du odlar ditt eget individuella språk.
Områden som performance, installation och platsspecifik konst utforskas. Du får även undervisning inom nya media, video, fotodokumentation och introduktion till skolans mediarum där du kan arbeta med ljud.

Under det andra året arbetar du i längre sammanhängande perioder med gestaltande uppgifter och egna självständigt formulerade projekt. Du övar upp färdigheter och självständighet i ditt arbete och får insikter i kreativa processer och problemlösning.
Du lär dig att dokumentera, presentera och ställa ut ditt arbete. Du ges stöd i att sammanställa en portfolio och i ansökningsprocessen till konstnärliga högskolor i Sverige och utomlands.

I utbildningen ingår kurser, handledning, självstudier, konstnärspresentationer, workshops och föreläsningar. Kurserna hålls av utbildningens lärare och inbjudna gästlärare. Du får orientering i aktuella frågeställningar i samtidskonsten, kunskaper i konstteori och historia och vidgad förståelse av konstens kritiska potential.

Varje vecka får du utveckla dina kunskaper inom teckning / kroki och tar del av intressanta föreläsningar av inbjudna gäster som berättar om allt från spännande samtidskonst till epoker inom konsthistoria.

Du kan arbeta i verkstäder och ateljéer kl 8.30 – 23 på vardagar, helger och lov kl 10 – 23. Skolans övriga verkstäder är öppna för skulpturstuderande efter överenskommelse med lärare.

Två gånger per år gör hela skolan studieresor där vi besöker Biennaler, konsthögskolor, gallerier, konsthallar och museer. Vi har varit i ibland annat Wien, Berlin, Biennalen i Venedig, Documenta i Kassel, Paris, Amsterdam och Oslo.

Lärare

Pia König och Johan Malmström

Stipendier

Varje år söker skolan ut ett stipendium på 10 000 kr från Theodor och Hanne Mannheimers fond till en student på utbildningen Skulptur, årskurs två.