Föreläsning Nina Roos 13/11

Bild: Movement between the words, 2013, 190X240, olja på duk

Fredagens konstnärspresentation hålls av Nina Roos, en av Nordens främsta målare. Nina Roos visar bilder av verk både från 90-talet och nyare samt beskriver tankar och utgångslägen i arbetet. Hon är född i Borgå 1956 och bor och arbetar i Helsingfors.

Nina Roos har lång erfarenhet av såväl måleriets teori som praktik. Utbildad vid Bildkonstakademin i Helsingfors, där hon också varit professor, är Nina Roos en konstnär som är ytterligt medveten och kunnig om sina måleriska medel. Tid och rum är avgörande faktorer i hennes konstnärskap.

Läs mer på:

www.ninaroos.fi

Är du inte studerande vid skolan? Föreläsningen är öppen för intresserade men vi har ett begränsat antal platser.  Anmäl dej per mejl till katarina.bramer@gbgkonstskola.se  Varmt välkommen!