Inspirationsdag med Jeanne van Heeswijk, Stina Rosenberg och Bea Szenfeld 7/11

För tredje året i rad arrangerar Dômen Konstskola, Göteborg Konstskola, KV Konstskola och Tillskärarakademin en inspirationsdag för våra studerande i Folkets hus. I år får dom träffa två konstnärer; Jeanne van Heeswijk och Stina Rosenberg samt modeskaparen Bea Szenfeld.

Jeanne van Heeswijk från Rotterdam är en av den internationella samtidskonstens mest intressanta konstnärer och känd för deltagardrivna konstprojekt i storformat. Hon använder alla möjliga forum som debatter, tidningar, performance och interventioner för att engagera hela samhällen och deras innevånare. Hennes mest uppmärksammade projekt är The Blue House (2005 – 2009) utanför Amsterdam och Face Your World (2002) i Ohio. Se: www.jeanneworks.net

Stina Rosenberg tog sin examen 2009 vid Konsthögskolan i Umeå. Hon bor och arbetar numera i Stockholm. ”- Jag arbetar främst med måleri. Mot en tonad yta målar jag direkt och intuitivt. I rörelsen uppstår en dialog. Färgen för mig vidare”. Hennes verk har nyligen visats på Galleri Andersson Sandström och Liljevalchs Konsthall. Se: www.gsa.se/artists/stina-rosenberg

Bea Szenfeld är utbildad på Tillskärarakademin i Göteborg och vid Beckmans Designhögskola i Stockholm. 2002 startade hon det egna klädmärket Bea Szenfeld/Insert Coin och blev känd för allmänheten då hon 2003 vann TV-sända designtävlingen Fashion House och med det en praktikplats hos Stella McCartney. Hon är känd för en lekfull inställning till mode efter mottot ”too much is never enough”. Exempelvis återanvänder hon gamla kläddelar i nyskapande design och har även gjort handsydda, unika plagg av enbart papper. Hennes fantasifulla kreationer har burits av bland andra Björk och Lady Gaga.

Se: https://bon.se/…/mercedes-benz-fashion…/bea-szenfeld/

Målningen är gjord av Stina Rosenberg och heter Visir. Materialet är lackfärg och olja på aluminium, 75 x 73 cm.

Stina R hemsidan