Öppen föreläsning 26/1

ATT TÄNKA I SKISSER
Öppen föreläsning på Göteborgs Konstskola tisdagen den 26 Januari kl 17-19

Vad händer när konstnärens blick möter filosofens? Marcia Sá Cavalcante Schuback talar utifrån sin bok Att tänka i skisser essäer om bildens filosofi och filosofins bilder om processer kring tänkandet. Hon utsätter sitt eget tänkande för möten med filosofer som Schelling, Husserl, Foucault , Heidegger och konstnärer som Rembrandt, Van Gogh,Klee och Beuys. Schuback placerar sig mittemellan dessa blickar – i skärningspunkten uppstår ett sällsynt djärvt tänkande.

Vi har glädjen att presentera en föreläsing/samtal med
Marcia Sá Cavalcante Schuback

Marcia Sá Cavalcante Schuback är docent i filosofi vid Södertörns Högskola. Hon doktorerade i filosofi 1992 med en avhandling om begreppet början i Schellings sena filosofi .Hon har skrivit den uppmärksammade boken Lovtal till intet och Time and Form Essays on Philosophy, Logic, Art, and Politics.
Föreläsningen är ett samarbete mellan Skräddare som rebell, Svilova och Göteborgs konstskola och är den andra i serien där Göteborgs konstskola anordnar öppnaföreläsningar i samarbete med den fria kulturscenen.

• Moderator för denna kväll är curator/skribent Camilla Larsson

•   Tisdag den 26 Januari, Föreläsningssalen, plan 5, Första Långgatan 10, Göteborg

•    Välkommen!    •    Vi bjuder på förfriskningar och tilltugg  •  först till kvarn begränsat antal platser • Insläpp 16:45 Fri entré

•Skräddare som rebell är en tankesmedja som består av konstnärer/skribenter/curatorer med bakgrund (i släkten) från textilindustrin. Projektet vill tillsammans med inbjudna gäster skapa en plattform där samtal kring textilt arv, bildkonst och filosofi kan mötas. Projektet stöds av Västra Götalands regionen FRISPEL.

• Svilova är en kulturplattform som fungerar med stöd av Göteborgs stad kultur, Västra Götalands kulturnämn och Statens kulturråd. svilova.org.

• Göteborgs Konstskola är en samtida aktör med legendarisk historia. Skolan erbjuder tvååriga grundutbildningar med inriktning måleri, skulptur, grafik samt en ettårig interdisciplinär pågbyggnadsutbildning och ingår i det statliga utbildningssystemet för konst-och kulturutbildningar.