Studentmöte med Aamos Ranta

Aamos går andra året på måleri

Varför går du på Göteborgs Konstskola?
Då jag inte hade någon tydlig plan började jag här för att få tid och utrymme att skapa och se vad jag vill och kan göra. Jag kom hit som aspirerande illustratör, men har senare ändrat spår till tatuerare.

Hur ser en typisk vecka ut för dig?

Oftast har vi något tema eller projekt att jobba på, så det dikterar ens arbete. Sen har dessa uppgifter väldigt varierande grad av ramar och regler. Oftast har vi ganska fria tyglar men ibland blir man utmanad av mer ett begränsat regelverk.

Vad har varit roligast hittills?
Att gå upp i skala. När måtten gick från centimeter till meter. Något man inte helt har kunnat pröva hemma.

Vad har du lärt dig så långt?
Förutom materialtekniska grejer så har man fått djupgå i sig själv. Att få dedikera en heltid i eget skapande har varit extremt lärorikt.

Varför tycker du man borde söka hit?
För upplevelsen av en konstskola; rundvandrandet i stökiga ateljéer, intensivt målande och mångfaldigt diskuterande..