Studentmöte med Cornelia Engelhart

Cornelia går första året på MÅLERI.

Varför går du på Göteborgs Konstskola?

Jag går på göteborgs konstskola för att ge mig själv en ärlig chans att fokusera på måleriet och suga in all kunskap jag bara kan av de runtomkring mig, både lärare och andra elever.

Hur ser en typisk vecka ut för dig?

I början av veckan brukar det introduceras ett tema eller projekt som vi ska arbeta med en period, sedan börjar skisser och tankekartor utformas innan jag drar fram en duk och börjar måla. Under veckans gång brukar lärarna gå runt i målerisalen och ge feedback och bolla ideer med oss innan vi slutligen presenterar det vi har jobbat med för varandra. Även om jag inte blir klar med ett verk under den givna tidsramen så finns det gott om tid och utrymme utanför skoltid att fortsätta jobba i ateljen på kvällar och helger, och det är nog då jag jobbar som flitigast.

foto: Jenny Blad

Vad har varit roligast hittills?

Att träffa så mycket kloka och coola människor! Mina klasskompisar, lärare, och alla konstnärer som föreläser för oss eldar på skaparglädjen nåt enormt.

Vad har du lärt dig så långt?

Jag har lärt mig mycket om hur jag själv jobbar, och hur viktigt det kan vara att släppa in andra i den processen för att utvecklas.

Varför tycker du man borde söka hit?

För att det är en otroligt generös plats att studera på! Det är snygga lokaler, smarta lärare och alltid ett öppet sinne för projekt och ideer.