Studentmöte med Elin Conradsson

Elin går den ettåriga utbildningen Konstnärlig Idégestaltning.

Mitt projekt har utvecklats mycket under årets gång. När jag började på skolan ville jag lära mig massor om måleriets grunder och tillsammans med min handledare har jag gått igenom material och tekniker. Just nu målar jag segment ur mina drömmar samtidigt som jag lär mig mer om komposition och färglära.

Hur ser din konstnärliga process ut?

Jag har ofta en rad idéer på målningar som jag vill genomföra. Men det är inte alla dagar som jag klarar av att måla. Då brukar jag teckna, skriva och spänna ramar och grunda dukar, så att det finns material färdigt när det är dags att sätta igång. Ofta använder jag förlagor till detaljer i målningarna. Samlar ihop bilder eller tar fotografier för att det ska bli korrekt anatomiskt eller med perspektivet t. ex.

Vilka material arbetar du med?

Jag blandar äggoljetempera och använder som grund i de flesta målningar. över det målar jag med oljefärg. Jag köper vanligt bomullstyg och spänner ramar med det.

Varför går du den här utbildningen?

Jag brukade måla hemma, i ett hörn av mitt vardagsrum. Det funkade ganska bra men jag saknade sammanhanget. Andra konstintresserade att prata med, ett kreativt ställe att vara på men framför allt en mentor som kunde hjälpa mig att komma vidare.

Vad gjorde du innan?

Jag har alltid hållit på med skapande av olika slag men kunde inte se ett sätt att livnära mig på det, så jag ”gav upp” och började jobba med annat, skaffade barn och startade eget företag. Men jag längtade efter att börja måla igen och nu har jag insett att det aldrig är för sent.

Vad tycker du är det bästa med den här utbildningen?

Det otroliga sammanhanget. Alla de olika intressanta projekten. Våra samtal. Min mentor. De inspirerande gästlärarna. Att få visa andra vad jag gör och prata om det. Lyxen att kunna göra det jag älskar och uppmuntras till det hela tiden.