Studentmöte med Johanna Samuelsson

Johanna går första året på Måleri

Varför går du på Göteborgs konstskola

Jag har alltid tyckt om att måla och skapa. Förra året gick jag ett bild- och konstår på folkis där jag fick lära mig mycket. När det började gå mot sitt slut kände jag mig inte alls färdig utan ville snarare bara fortsätta. Konstskola kändes för mig som ett nästa steg och jag gillade tanken på en tvåårig utbildning där jag kan utvecklas mer på djupet.

foto: Jenny Blad

Hur ser en typisk vecka ut för dig

Det beror lite på vad som står i schemat och vilket tema vi arbetar utifrån eftersom blocken pågår olika länge. När vi påbörjar projekt brukar jag först spåna fram en idé och lägga upp en plan för hur jag ska utföra det. Sedan är det bara att jobba på med handledning från lärare innan det är någon form av redovisning i slutet av projektet. Det finns också många kompisar i ateljén som man kan få fin och användbar respons från. Efter skoltid finns det även utrymme för att jobba på själv och ha egna projekt.

Vad har varit roligast hittills

Det absolut roligaste är att bara ha fått ett utrymme att skapa i. Dels som i att ha en ateljéplats, men också att jag känner att jag har mycket frihet och få begränsningar i olika projekt jag vill göra. Har man väl fått en idé får man mycket hjälp och tips i hur man ska gå tillväga, och många lärare är engagerade i genomförandet.

Vad har du lärt dig så långt

Förutom det jag har fått med mig från materialkurser har jag framförallt lärt mig att utveckla mitt kreativa tänkande och att komma på idéer. Det känns som att jag lättare kan vrida och vända på de tankar jag kommer på nu och därmed göra det till en spännande idé som jag vill jobba vidare på.

Varför tycker du man borde söka hit

Om man tycker om att skapa, vill utvecklas i det, och vill ha ett fint utrymme att göra det i tycker jag att man borde söka hit. Och även om man är intresserad av konstscenen i Göteborg. Jag har fått veta mycket om vad som pågår runt omkring, olika utställningar, gallerier, vernissage och liknande, vilket är både givande och spännande