Studentmöte med Moa Törnell

Moa går första året på Skulpturavdelningen.

Varför går du på Göteborgs Konstskola?

Jag går här för att hjälp till att utveckla min konstnärliga kommunikation samt för att se om konst är något jag är intresserad av att faktiskt studera vidare med. Ser nog på det lite som ett väldigt rolig och lärorikt experiment!

Hur ser en typisk vecka ut för dig?

Ganska lugn och sansad. Är mycket i skolan under de lärarledda tiderna, det vill säga någonstans mellan 09:00-15:00. Har jag något större projekt på gång hänger jag givetvis kvar längre! Hemma blandar jag in lite sånt som jag kanske inte håller på med under skoltid just då. Lite teckning och liknande. Det kan givetvis variera lite men jag spenderar ändå ganska mycket av mina dagar på skapande.

Vad har varit roligast hittills?

Roligast har nog varit projekt där vi har jobbat många i grupp på! Eller bara haft en öppen konversation när man jobbar. Man får så mycket snabb och bra input som är svår att hitta.

Vad har du lärt dig så långt?

Mycket! Väldigt mycket materiallära, givetvis. Som vår lärare Johan säger: Inlärningkurvan är som brantast precis när man startar. Eftersom det ändå är ganska fritt med hur och vad man väljer att jobba med så hjälper det till med att man oftast är intresserad av det man samtidigt får lära sig om. Ide – problemlösning med guidning -resultat är en ganska bra beskrivning.

Varför tycker du man borde söka hit?

En frihet att verkligen kunna få satsa på något och ha fri tillgång till duktiga lärare och elever! Ett eget utrymme och extra plats att verkligen kunna få chansen att starta det där projektet man tänkt länge på eller starta något helt nytt!