Studentmöte med Samuel Ohlsson

Samuel går första året på skulptur avdelningen.

Varför går du på Göteborgs Konstskola?

Jag har haft ett intresse för tredimensionell konst länge, men hade tidigare bara arbetat med trä och ville gärna bredda mig inom andra material och tekniker. Jag känner att Göteborgs Konstskola har gett mig möjlighet till att upptäcka och utforska vidare på den banan med friheten att fokusera på vad som intresserar mig mest.

Hur ser en typisk vecka ut för dig?

För det mesta innehåller veckorna tid för eget arbete, men ibland har vi bestämda fokusområden, såsom en kurs eller ett gemensamt tema för veckan. Det som är beständigt är att vi börjar dagen vid klockan 9 och arbetar till klockan 15, med diverse avbrott så som lunch, samtal med lärare, gemensamma samlingar, bland annat. Jag brukar även stanna kvar kvällstid för att arbeta självständigt med egna projekt, vilket är en möjlighet jag tycker är väldigt skönt att ha.

foto: Jenny Blad

Vad har varit roligast hittills?

Gemenskapen med klassen och lärarna. Vi har haft en väldigt rolig och öppen atmosfär, och jag ser fram emot att spendera ännu ett år med dem.

Vad har du lärt dig så långt?

Vi har haft ett varierat upplägg med kurser såsom gips, rum och atmosfär, performance, intro till silicone, med mera. Det som är bra med ett så blandat utbud är att man får ett bredare perspektiv på vad som finns tillgängligt samt att man kan bli inspirerad till att skapa något nytt. Jag uppskattade speciellt modellstudien vi hade under hösten då mänsklig anatomi är ett område jag personligen ville utveckla.

Varför tycker du man borde söka hit?

Göteborgs Konstskola erbjuder en konstnärlig grundutbildning, dvs en ingång till att bli en verksam konstnär. Vad detta innebär i praktiken är att här kan man få kunskap om hur man sätter ihop ett attraktivt portfolio samt hur, och var, man kan söka vidare till högre studier; här kan man bygga upp ett kontaktnät som kan gynna en i framtiden samt få en förståelse för hur marknaden fungerar; här kan du ta tid att utveckla ett personligt konstnärskap med stöd från erfarna handledare. Om konstnär är vad du vill bli så är det här en väldigt bra början på den resan!