KONSTNÄRSDRÖMMAR?

Ha ett kreativt yrke eller starta eget företag inom området konst och kultur? För de flesta börjar vägen dit med ett par års studier på eftergymnasial nivå vid en konstskola och fortsätter med högskolestudier.

Det är ovanligt att bli antagen till estetiska högskolor direkt från gymnasiet eller efter kortare konstkurser. På Göteborgs Konstskola stärker du dina kompetenser att söka till kandidat och magisterprogram på universitetsnivå. Om du efter dina studier hos oss vill gå vidare till högskolestudier finns Göteborgs universitet Akademin Valand och högskolan för Design och konsthantverk här i stan och liknande utbildningar i Malmö, Stockholm och Umeå. Vill du studera utomlands finns det ytterliga fler estetiska högskoleutbildningar att välja mellan beroende på vart i världen du vill studera. Visste du att det efter högskolestudier är möjligt att som konstnär söka doktorandutbildningar och forska i fri konst? Konst och kultur är ett framtidsyrke.

Studenterna på Göteborgs Konstskola fortsätter ofta inom konsten eller med konstnärligt arbete i närbesläktade branscher som mode, design och konsthantverk. Arkitektur, film, musik och scenkonst. Humaniora, media och kommunikation.

Alla människor, oavsett bakgrund och utbildning kan vara skapande.

Ett självständigt konstnärligt språk utvecklas över tid, stegvis. Grundläggande studier i konst ger träning i mod och tålamod. För att gå våra utbildningar behöver du inte ha någon färdig plan för vad du ska gör sen. Här finns möjlighet att prova sig fram, utforska sej själv och hitta nya vägar och mål för sitt konstnärliga arbete. Många som söker till oss har gått estetiska program på  gymnasiet, ett eller fler år på konstskola eller folkhögskola, en del är självlärda.

Under studietiden knyter och byter du för framtiden viktiga kontakter och kunskaper. Göteborgs Konstskola är mer än högskoleförberedande. Att praktiskt och analytiskt kunna förstå och arbeta med visuella uttrycksformer är viktiga kunskaper även i andra yrkesområden, livet i allmänhet och för ens personliga utveckling.

Är du osäker på hur du gör för att söka? Anmäl dig till vår ansöknings kurs, två dagar med workshops och utvärdering av dina arbeten och hjälp till sammanställning av portfolio. läs mer här.

Är du nyfiken på skolan?

Välkommen!